تبلیغات
( پایگاه تخصصی انبار ) - مواردی از اصول انبارداری و مدیریت انبار (قسمت دوم)
( پایگاه تخصصی انبار )
دست به دست هم دهیم به مهر،،،،،،،،،میهن خویش کنیم آباد
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام امیدوارم مطالعه مطالب این وبگاه برایتان مفید واقع شود خواهشمندم در این مسیر مرا یاری کنید و با نظرات خودتون به مطالب وبگاه و یا ارسال مطالب مفیدی در این خصوص که با نام خودتان در وبگاه قرار خواهد گرفت قدمی هر چند کوچک در مسیر تعالی این رشته از صنعت و ایران اسلامی برداریم.

مدیر وبلاگ : محسن مقصودی
نظرسنجی
نظر شما در خصوص جایگاه بخش انبار در صنعت ایران چیست؟





                 مواردی از اصول انبارداری و مدیریت انبار قسمت دوم


روش کد گذاری میله ای (بارکد Bar code):

روش کد گذاری میله ای که امروزه در جهان کاربردهای فراوانی یافته، کدهای میله ای مجموعه ای از کد یا اطلاعات حرفی و یا عددی  هستند که به صورت میله ای روشن و تاریک نمایش داده می شوند و می تواند شامل اطلاعات مختلف از کالا باشد، خصوصیات کدهای میله ای عموما به طول و پهنا و باریک بودن و فضای خالی بین آنها مربوط می شود (هر شکل گرافیکی یک بارکد معرف یک کد حرفی یا عددی است)، صرفنظر از این که انبار چه شیوه ای را برای کدگذاری اقلام در نظر می گیرد، برای هر واحد کالا از یک نوع کالا می توان یک کد منحصربفرد تعریف کرد که کد گذاری شامل دو مرحله اصلی تعیین کلاس کد اقلام و تعیین سریال اقلام می باشد.

1 - تعیین کلاس کد اقلام: یک نماد (شماره) که معرف کلاس کالا می باشد تعیین می شود، که بر اساس طبقه بندی کالا که در مبحث "کد گذاری و طبقه بندی کالا" مورد بررسی قرار گرفت، تعیین می شود در اینجا منظور از کلاس همان اختصاص کد می باشد.

2 - تعیین سریال اقلام: می توان برای هر واحد کالا، کلاس آن کالا را با یک سریال همراه کرد (کلاس+ سریال)، سریال اشاره به یک قلم واحد مشخص از یک کالا می باشد یعنی اگر 100 واحد کالا از یک نوع کالا موجود باشد 100 سریال منحصر بفرد برای هر کالا معرفی می گردد و هر سریال حاوی اطلاعات کامل همان کالا می باشد.

تعریف تامین کنندگان یا اشخاص، شرکت های طرف قرارداد:

در خصوص دسته بندی تامین کنندگان یا اشخاص یا شرکت ها طرف قرارداد خارج از کارخانه دستورالعمل کدگذاری تامین کنندگان که با در نظر گرفتن حیطه کاری صورت می پذیرد و در دفترچه تامین کنندگان نگهداری و در سیستم انبار تعریف می شود. 

از جمله ارکان اصلی یک سیستم تدارکات و خرید وجود یک بانک اطلاعاتی از کلیه تامین کنندگان سازمان می باشد، که امکان برنامه ریزی خرید و دسترسی در کمترین زمان به تامین کننده خاص را فراهم می آورد.

برخی از حیطه کاری تأمین کنندگان (Suppliers):

   -تامین کالا (فروشندگان) اقلام عمومی.

  -تامین خدمات (آبکاری ، رنگ و...).

  -تامین مواد اولیه.

  -تامین حمل و نقل.

  -تامین ابزار و تجهیزات اندازه گیری.

  -تامین آموزشی.

  -تامین خدمات آزمایشگاهی.

  -تامین خدمات فنی.

تعریف مراکز هزینه:

مراکز هزینه شامل تمام قسمت های مختلف هزینه درون سازمانی اعم از تولیدی و غیر تولیدی می باشد که در زمینه تبادل کالا  از/ به انبار درگیر می باشند که به عنوان مبدا و یا مقصد سندهای حواله و رسید انبار مد نظر قرار می گیرد،  لیست مراکز هزینه ابتدا تهیه و مانند آنچه که در کد گذاری اقلام مطرح شد، مراکز هزینه در گروه های اصلی و فرعی طبقه بندی شده و کد سریال به هر مرکز هزینه اختصاص می یابد (کد گذاری می شوند).

تعریف مراکز تولیدی:

مراکز تولیدی شامل تمام قسمت های تولیدی مختلف سازمان می باشد که در زمینه تبادل مواد اولیه یا محصولات  از/ به انبار درگیر می باشند.

تعریف دسته واحدهای شمارش:

هر قلم کالا دارای یک واحد شمارش می باشد که می تواند به صورت نمونه های ذیل باشد:

عدد – سانتی متر – میلی متر- متر - متر مربع - متر مکعب – کیلوگرم –  گرم – تن – برگ – بسته – جعبه – جفت – جام – حلقه -  دست – دستگاه – رول – شاخه – قوطی – کارتن – کپسول – لیتر – قطعه – شیت – بطری – کپسول – نوار - تخته و...    .

کارتکس کالا:

کلیه عملیات ورود و خروج (رسید و حواله) یک کالا در کارتکس همان کالا ثبت می شود، که کارتکس کالا یا بصورت نرم افزاری که بعد از هر ورود و خروج کالا توسط نرم افزار بطور اتوماتیک تغییرات اعمال و یا بصورت فرم دستی، توسط انباردار، ثبت و نگهداری می شود، کلیه سوابق ورود و خروج و مانده موجودی یک کالا در این کارتکس قابل ردیابی و مشاهده می باشد.

 مدیریت انبار با تجزیه و تحلیل نمودار ABC:

این تجزیه و تحلیل برگفته از اصل پارتو می باشد، بدین صورت که در مدیریت یک انبار، کالاها را می توان از نظر اهمیت به سه گروه A وB وC تقسیم کرد گروه A شامل اقلام مهم از نظر ارزش ریالی بوده و ارزش ریالی مصرف سالانه آنها حدود 80-70 درصد کل ارزش ریالی مواد و قطعات مصرفی در کارخانه را تشکیل می دهد، که معمولا تنوع کمتری دارند. اقلام گروه Bاقلام دارای ارزش ریالی متوسط بوده و اقلام فوق حدود 20-15 درصد کل ارزش ریالی مواد مصرفی در کارخانه را تشکیل می دهند، گروه C شامل اقلام مصرفی کم ارزش بوده و ارزش ریالی مصرف سالانه آن حدود 10-5 درصد کل ارزش ریالی مواد و قطعات مختلف مصرفی در کارخانه که معمولا تنوع آن زیاد است، شامل می شود.

در این روش، حجم سرمایه درگیر موجودی هر کالا به صورت زیر محاسبه می شود.

 حجم سرمایه درگیر موجودی هر محصول = تقاضای سالیانه محصول * ارزش هر واحد محصول

اقلام را بر اساس رابطه بالا محاسبه و سپس درصد حجم سرمایه درگیر موجودی برای هر محصول را محاسبه می کنیم و به صورت نزولی مرتب می کنیم:

حدود 15% کالای اول که 80% حجم سرمایه درگیر موجودی را دارا می باشد گروه A، 30% دوم که حدود 15% حجم سرمایه درگیر موجود را دارا می باشد گروه B و 55% باقیمانده که 5% حجم سرمایه درگیر را دارا می باشند گروه C را دربر خواهند داشت.

هدف از تحلیل ABC شناخت مواد و اقلام مصرفی مهم در انبارها و توجه کافی به زمان سفارش، مقدار سفارش و نگهداری آنها در سیستم انبار است، معمولا اقلام گروه A به علت هزینه بالا تعداد کمتری در انبار نگهداری می شود و جهت عدم مواجه با کسری سیستم کنترل موجودی آنها دقیق تر و با فاصله زمانی کوتاه تر انجام می گیرد.

توسعه منابع عرضه برای اقلام گروه A اولویت و اهمیت بیشتری نسبت به گروههای B و C خواهد داشت.

اقلام گروه A نسبت به اقلام گروههای B و C نیاز به کنترل دقیقتر انبار داشته و اطلاعات موجودی اقلام فوق باید دقیقتر از دو گروه دیگر باشد.

شمارش دوره ای اقلام A معمولا هر یک ماه یکبار و  اقلام B هر سه ماه یکبار و اقلام C سالی یکبار می تواند باشد.


در گروه بندی مواد بصورت ABC می تواند علاوه بر گروه بندی بر اساس ارزش ریالی مواد، بر اساس پارامترهای زیر نیز موجودی ها را می توان جداگانه گروه بندی و مدیریت نمود:

-وزن قطعات: قطعات سنگین به عنوان گروه A، و قطعات متوسط از لحاظ وزن جهت گروه B، و قطعات سبک به عنوان گروه C، در نظر گرفت که در انبار قرار گیری قطعات سنگین تر در قفسه های پائین تر و قطعات سبکتر در قفسه های بالاتر، یا قطعات سنگین در نزدیکی درب ورودی و خروجی و قطعات سبک تر را می توان بعد از انبارش قطعات B، انبار نمود.

-نرخ مصرف قطعات : قطعات تند مصرف در نزدیکی درب خروج و در مکانی با دسترسی بهتر، ورودیهای منظم و روزانه برای قطعات پرمصرف،  دوره های سفارش گذاری کوتاه تر برای قطعات پرمصرف تر (گروه A).

-ابعاد قطعات: قطعات حجیم تر در مکان هایی که امکان انبارش بر روی یکدیگر دارند، سطح فضایی موجودی کمتر برای قطعات حجیم تر،  دوره های سفارش گذاری کوتاه تر برای قطعات حجیم تر (گروهA).





نوع مطلب : مدیریت انبارها، سیستم های انبار، اصول انبارداری، 
برچسب ها : انبار، وبگاه تخصصی انبار، محسن مقصودی، مواردی از اصول انبارداری و مدیریت انبار (قسمت دوم)،
لینک های مرتبط :
محسن مقصودی
یکشنبه 11 خرداد 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
سوابق کاری و تحصیلی محسن مقصودی آگهی استخدام,استخدام دولتی,استخدام 93,استخدام بانک,استخدام آموزش پرورش,استخدام استانداری ها,استخدام مهندس

شیرین سو

به پایگاه تخصصی انبار خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ( پایگاه تخصصی انبار ) محفوظ است