تبلیغات
( پایگاه تخصصی انبار ) - مواردی از اصول انبارداری و مدیریت انبار (قسمت اول)
( پایگاه تخصصی انبار )
دست به دست هم دهیم به مهر،،،،،،،،،میهن خویش کنیم آباد
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ


با سلام امیدوارم مطالعه مطالب این وبگاه برایتان مفید واقع شود خواهشمندم در این مسیر مرا یاری کنید و با نظرات خودتون به مطالب وبگاه و یا ارسال مطالب مفیدی در این خصوص که با نام خودتان در وبگاه قرار خواهد گرفت قدمی هر چند کوچک در مسیر تعالی این رشته از صنعت و ایران اسلامی برداریم.

مدیر وبلاگ : محسن مقصودی
نظرسنجی
نظر شما در خصوص جایگاه بخش انبار در صنعت ایران چیست؟







مواردی از اصول انبارداری و مدیریت انبار

نام گذاری کالا:

برای نام مواد اولیه می توان به صورت نام خام آن که ترکیبی از شکل مثل (رول، شیت، نوار و... ) + ابعاد متریال + نام تجاری مواد + نوع و جنس، ماهیت و مشخصه فنی، مشخصات ذاتی، مشخصات عملکردی و... قرار داده و بعد از یک مرحله تولید یا مونتاژ معمولا به صورت نام محصول تجاری+ مشخصه فنی + شماره OP (یا مرحله) و محصول نهایی به صورت نام محصول تجاری + مشخصه های ذاتی و عملکردی شناخته می شود، همچنین ملاحظاتی که در ادامه در بحث مراحل طبقه بندی و کد گذاری خواهد آمد می تواند در نام گذاری استفاده شود.  

نام کالاهای مصرفی و قطعات و لوازم ادرای و قطعات یدکی ماشین آلات و ... می تواند شامل نام تجاری و عمومی همراه نوع، جنس، ماهیت، مشخصه های ذاتی، ابعاد کالا، کشور سازنده، شرکت سازنده و همچنین ملاحظاتی که در ادامه در بحث مر احل طبقه بندی و کد گذاری خواهد آمد در نام گذاری استفاده نمود.

 


 کد گذاری کالا:

منظور از کد گذاری طبقه بندی کالا جهت  ایجاد سیستم کنترل موجودی و پایگاه اطلاعاتی اقلام می باشد، عدم استفاده از کد برای کالا باعث ایجاد نابسامانی در طبقه بندی کالا می شود.


اهداف کد گذاری:

1 – شناسایی یکسان اقلام در تمام سازمان از طریق اختصاص فقط یک نام و کد به هر کالا.

2 – تقسیم موجودی ها به تعدادی گروه و نیز تقسیم هر گروه به دسته های کوچکتر به نحوی که اقلام مشابه در دسته های کنترل پذیر قرار گیرند.

3 – ایجاد مبنای اطلاعاتی قابل اطمینان و صحیح برای سیستم اطلاعات مدیریت.

4- قابلیت ایجاد بانک اطلاعاتی اقلام.

5 – فراهم کردن امکان پردازش الکترونیکی داده ها و نصب سیستم های مکانیزه.

6 – یکنواخت سازی کالا.

7 – ایجاد زبان مشترک برای ارتباط واحدهای تدارکات، انبار، حسابداری، طراحی مهندسی و...   .

8 – ایجاد سیستم خود کنترلی جهت افزایش نیافتن بی رویه تنوع کالا.


مراحل طبقه بندی وکدگذاری موجودی های کالا در انبار:

 1 - شناسایی و صورت برداری موجودیهای کالا: فعالیتی است که برای جمع آوری اطلاعات به منظور افزایش آگاهی، معرفت و علم نسبت به کالا از ابتدای شروع بکار هر سازمان آغاز و تا پایان حیات سازمان ادامه می یابد و شامل تعیین نام، جنس، ماهیت، مشخصات فنی و ذاتی، گروه بندی، تعیین واحد کالا، محل مصرف و... می باشد.


 2 - طبقه بندی، دسته بندی و گروه بندی کالا: تقسیم بندی کالاها به گروه های مختلف از نظر شباهت ها و تفاوت ها، بگونه ای که هر گروه دارای مشخصات مشابه باشند، عمل گروه بندی وقتی که در سطح کلی انجام گرفت باز هم  ادامه می یابد و هر گروه به زیر گروه های کوچکتر تقسیم و این زیر گروه ها نیز می تواند به گروه های کوچکتر تقسیم شوند، طبقه بندی می تواند بر اساس مشخصاتِ مراحل کار و تولید پروسه، طبق طرح و پروژه های مختلف در دست اجرای سازمان، و همچنین بر طبق مشخصه های "کاربردی" و "ماهیتی" کالا انجام گیرد.


 3 - کد گذاری موجودیهای کالا بر اساس روش منطقی و مورد قبول: کد گذاری اقلام را به عنوان جایگزینی از علایم به جای شرح آن می توان معرفی کرد، کدگذاری شماره بندی منظم و منطقی کالا بر حسب طبقات و گروه های هم خانواده می باشد.

می توان شناسایی کالا (بند 1) را در 5 مرحله انجام داد:

1– تعریف روابط بین اقلام: اقلامی که همراه با هم یک سیستم عملیاتی تولیدی یا پشتیبانی را تشکیل می دهند، مثلا مشخص نمودن کلیه اقلام در حوزه "لجستیک".


2- شناسایی اهداف و ماموریت کالا (کلاس کالا): مثلا حوزه "لجستیک" شامل کلاس "حمل و نقل" می باشد.


3- شناسایی اولیه اقلام یا نام های پایه مربوط به یک کلاس یا طیف: مثلا حوزه "لجستیک" شامل کلاس "حمل و نقل" و شامل اقلام انواع کامیون، اتوبوس، سواری، موتور سیکلت، تریلر و... می باشد.


4 – شناسایی مشخصه مشترک برای دسته های مختلف اقلام:  مثلا حوزه "لجستیک" شامل کلاس "حمل و نقل" و شامل انواع اقلام "کامیون، اتوبوس، سواری، تریلر و .." می باشد که می توان عنوان "خودروهای سنگین" یا "خودروهای سبک" را برای نام های پایه این دسته به عنوان یک مشخصه کلی مشترک در نظر گرفت.


5 - تعیین مشخصات ذاتی کالا: مشخصات ذاتی، صفاتی هستند که ثابت و پایدارند و به هیچ عنوان از کالا جدا نمی شوند، به عنوان مثال مشخصه "فولادی" (جنس) یک کالا یا در مثال فوق تعداد محور جزء مشخصات ذاتی انواع خودرهای سنگین و سبک می تواند باشد و...، اگر مشخصات ذاتی کالا معین باشند چندگانگی نام و کد برای یک کالا حذف می شود و شرح کالا در تمام سازمان یکنواخت می شود، مشخصات ذاتی در شرح نام کالا قید و استفاده می شود، شناسایی مشخصات ذاتی فرآیند ژنریک سازی یعنی شناسایی کالاهای مشابه که با نام ها و شماره های متفاوت معرفی شده اند، را فراهم می کند.

 

برخی از اصول و شرایط طبقه بندی موجودیهای کالا:

1- موجودیهایی که دارای صفات و وجوه مشترک هستند یا کاربرد مشترک دارند در یک گروه طبقه بندی گردند.

2- احتیاجات مختلف یک موسسه به همراه شرایط و نیازهای همان موسسه مد نظر قرار می گیرد.

3- انعطاف پذیری و سادگی طبقه بندی کالا و قابل فهم بودن آن برای کلیه کارکنان موسسه در نظر گرفته شود.

4- نظام جامع و مدونی می بایست طراحی و پیاده و به موقع اجرا گذاشته شود که کلیه موجودیهای فعلی و آتی انبار را در بر گرفته و پوشش دهد.

5- گروه ها یا دسته های مختلف کالا باید بر اساس واحدهای شمارش رایج مشخص شوند.

6- روش طبقه بندی می بایست طوری انتخاب و تنظیم شود که در زمان اضافه کردن اقلام جدید طبقات گروه های کالا تغییر نکند و قابل جذب در سیستم مزبور باشد.

7- طبقه بندی موجودیها می بایست به نحوی انجام شود که در صورت استفاده از نرم افزارهای رایانه ای قابلیت انطباق را داشته باشد.

 

انواع روش های شناخته شده کدگذاری به شرح ذیل می باشد:

1) روش کدگذاری ساده با روش اعداد ترکیبی.

2) روش کد گذاری با حروف الفباء.

3) روش کد گذاری با حروف الفباء و اعداد.

4) روش کد گذاری با استفاده از حروف اول (نیومیک).

5) روش اعشاری یا روش دیویی (Dewey)

6) روش کد گذاری دسیمال یا دهدهی.

7) روش اعداد گروهی.

8) روش مخفی.

9) روش کدینگ ویژه.

10) روش کد کذاری میله ای یا بارکد.

در ادامه دو روش متداول و رایج کد گذاری مورد بحث قرار می گیرد:

 

روش کدینگ ویژه:

قبل از هرکاری ابتدا باید طبق مراحل طبقه بندی و نام گذاری کالا که بحث گردید، نسبت به دسته بندی و گروه بندی و تخصیص نام به کلیه اقلام اقدام نموده بر این اساس کلیه اقلام، کالاها و قطعات در انبارهای کارخانه را می توان بر اساس کدهای 6 الی 12 رقم تعریف شوند (تعداد ارقام کد بسته به سیاست های سازمان و مقدار فراوانی کالاهای یک سازمان و تعداد زیر گروها تعریف می شود). به عنوان مثال بصورت کد 8 رقمی کدگذاری می تواند به صورت زیر باشد:

بدین صورت که رقم اول ماهیت (مواد اولیه، کالای نیمه ساخته، محصول، قطعات یدکی و...)، دو رقم دوم کد گروه اصلی، دو رقم سوم کد گروه فرعی و سه رقم آخر کد سریال جنس باشد.

نمونه کد کالا یا اقلام انبار مربوط به مثال فوق: 43304010

در این مثال:

ماهیت (اولین رقم سمت چپ): ارقام 1 تا 9 را شامل می شود و طبق این سیاست تعریف شده 9 نوع ماهیت قابل تعریف می باشد. منظور از ماهیت: مواد اولیه، نیمه ساخته، محصول، قطعات یدکی و ملزومات، ضایعات و... می باشد

کد گروه اصلی: ارقام 01 الی 99 شامل می شود، که طبق این سیاست تعریف شده تعداد 99 گروه اصلی برای هر ماهیت قابل تعریف می باشد.

کد گروه فرعی: ارقام 01 الی 99 شامل می شود، تعداد 99 گروه فرعی برای هر گروه اصلی قابل تعریف می باشد.

کد قطعه (شماره سریال قطعه): ارقام 001 الی 999 شامل می شود، که می توان برای هر گروه فرعی تعداد مجموع 999، کالا را تعریف کرد.

یک مثال از کد گذاری 8 رقمی :

به عنوان مثال ماهیت مواد می تواند شامل (کد 1: مواد اولیه، کد 2: نیمه ساخته، کد 3: محصول، کد 4: قطعات یدکی و ملزومات، کد 5:ضایعات، الی.... 9) که می توان 9 نوع ماهیت تعریف کرد.

ما به عنوان نمونه قطعات یدکی و ملزومات (کد 4) را انتخاب کرده که می تواند دارای گروه های اصلی زیر باشد.

01: انواع فرزها، 02: انواع مته ها، 03: انواع برقوها، 04: انواع قلاویز و الماس، 05: انواع تیغچه و .... 34:لوازم الکترونیکی .... الی 99) که تعداد 99 نوع گروه اصلی قابل تعریف برای کالاهای با ماهیت قطعات یدکی و ملزومات قابل تعریف است.

و به عنوان نمونه در گروه اصلی 02، انواع مته ها گروه های فرعی زیر می تواند تعریف شود:

01 انواع مته معمولی، 02 انواع مته الماسه، 03 انواع مته سنتر، 04 انواه مته پخ، 05 انواع مته دوبل، 05 انواع گریدر والی .... 99 گروه فرعی قابل تعریف است.

و در آخر به عنوان نمونه برای گروه فرعی 01 یعنی انواع مته معمولی می توان کد کالاهای زیر را تعریف کرد:

001 مته معمولی نمره 1، 002 مته معمولی نمره 2، 003 مته معمولی نمره 3 و الی... 999، که تعداد 999 نوع کالا می توان برای انواع مته معمولی تعریف کرد.

حالا کد کالای "مته معمولی نمره 1" می شود:40201001

کد کالای "مته معمولی نمره 2" می شود: 40201002

و...

که در نمونه کدهای فوق از سمت چپ به راست عدد 4 نماینگر ماهیت کالا، 02 کد گروه اصلی، 01 کد گروه فرعی 001 و 002 کد سریال کالا می باشد.

همیشه می بایست یک دستورالعمل و یا روش کدگذاری تعریف نمود و کالاهای موجود در انبار مطابق دستورالعمل کدگذاری (کتابچه) که توسط انبار تهیه و تنظیم شده، کدگذاری گردد.









نوع مطلب : مدیریت انبارها، اصول انبارداری، 
برچسب ها : مواردی از اصول انبارداری و مدیریت انبار، وبگاه تخصصی انبار، محسن مقصودی، انباردار، استخدام انباردار، سن ایچ، گلرنگ،
لینک های مرتبط :
محسن مقصودی
یکشنبه 11 خرداد 1393
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.




آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
سوابق کاری و تحصیلی محسن مقصودی آگهی استخدام,استخدام دولتی,استخدام 93,استخدام بانک,استخدام آموزش پرورش,استخدام استانداری ها,استخدام مهندس

شیرین سو

به پایگاه تخصصی انبار خوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای ( پایگاه تخصصی انبار ) محفوظ است